2010. február 13., szombat

gőzgombóc

Nem tudom,igazából ez-e a helyes neve.
Öreganyám mindig így mondta,így ismerem.
Sváb étel,mama nagyon sokszor főzte,imádtam gyerekkoromban,de a férjem nem igazán kedveli,így nagyon nagyon régen készült már.
DE,ma igen!
Kell hozzá:
-1kg savanyú káposzta
-1/2 kg füstölt hús(én kolbászt,oldalast és csülköt tettem bele)
-nagy fej vöröshagyma
-fűszerpaprika,só,bors,fokhagyma
A gombóchoz:
-1/2 kg liszt
-2dkg élesztő
-olaj,só
A vöröshagymát apróra vágom,zsíron lepirítom,hozzáadok pár kanál fűszerpaprikát,kevés hideg vízzel felengedem(szóval egy pörköltalapot készítek).Beleteszem a felcsíkozott füstölt husokat,rövid lével főzöm egy rövid ideig(kb 10perc).Ráteszem a savanyú káposztát(kicsit kimostam,mert nagyon savanyú volt!).
Közben elkészítem a gombócot:langyos vízben(kb3dl)az élesztőt felfuttatom,hozzáadom a lisztet,olajat,és egy lágyabb kelt tésztát dagasztok belőle.(mindig kézzel dagasztok,szeretem érezni a tészta állagát).nem használtam tojást,és vajat,lehet hogy kellett volna,de nincs receptúrám,teljesen az emlékekre hagyatkozva főztem!!Szóval mikor a tészta megkelt,és a káposzta is félig megpuhult,kisebb gombócokat teszek a káposztás hús tetejére,lett 12db.Lefedem,és a legkisebb lángom még egy órát főztem,gőzöltem.
Nem hagytam a káposzta alatt túl sok levet,mert nem szabad túl hígnak lennie!
Kérem,ha valaki ismeri ezt az ételt,akkor a pontos nevét,és a tészta anyaghányadát írja le nekem!!!!!köszi-puszi :))




6 megjegyzés :

1 írta...

Gőzgombócot a keresztmamám csinált mindig, imádom! Ezt a változatot nem ismerem, nálunk egy másik fajta volt divatban, de a gőzgombóc névtől már megindul az emésztésem :) csak olyan macerás... :)

Limara írta...

Nagygombócnak vagy Tikiknédlinek ismerem, ezer éve nem készítettem én sem, pedig milyen remek étel! :))

Unknown írta...

ZSukonyhájánál olvastam tikiknédliként,mint kedvenc svábkaja,szinte teljesen ez a recept.

pitypang írta...

kerestem a Zsukonyhát,de sajnos nem találtam :( még megnézem a googliban
Így,hogy tikiknédli,még sosem hallottam.Öreganyám csak gőzgombócnak nevezte :)

pitypang írta...

Megtaláltam :)
köszönöm :)

Macskusz,te milyenre emlékszel? keresztanyukád milyet csinált??-mert lehet,amit én csináltam nem is az igazi gőzgombóc:)

Limara,nagyon finom,szeretem,és nem nagy dolog elkészíteni :)

Unknown írta...

Arra mifelénk csak simán knédlinek hívtuk,és fazékra kötözött konyharuhára téve,ráfordított másik fazék alatt főtt.Én cseh kajaként ismerem,az arra mifelénk pedig Kárpátalján-Beregszászon van.